Mindfulness  

 ”Vi har svært ved at huske på, at vi er levende i nuet, dette nu, som er det  

  eneste, vi har til at være levende i”.  ( Thich Nhat Hanh)  

 

Jeg holder kurser i mindfulness meditation og anvender mindfulness i den individuelle terapi. I stressbehandlingen indgår mindfulness som et vigtigt redskab til at styre stress. 
 
Mindfulness er at være bevidst nærværende og vågen. Det er at være tilstede her og nu – i  det der sker i dette øjeblik. Ofte er vi optaget af en strøm af tanker, følelser, domme og vurderinger. Vi er optaget af forestillinger om fremtiden eller af tanker om det, der skete i fortiden. Vi er sjældent tilstede i nuet.
 
Mindfullness meditation er en metode til at træne vores opmærksomhed. I meditationen sanser vi kroppen og iagttager vores tanker og følelser. Nøgleordene er nærvær og opmærksomhed – at være i det, der er i nuet, uden at dømme eller vurdere. At være opmærksom på tingene som de faktisk er og ikke som man gerne ville have dem til at være. 
 
Mindfulness bruges i dag i den vestlige psykologi, som et middel bl.a. mod angst, stress og depression. Det er også en metode til at få større koncentration, en metode til at løsne stress og spændinger og få et øget psykisk og fysisk velbefindende.
 
Mindfulness er en tusinde år gammel buddhistisk meditationsteknik , hvor man søger at komme i kontakt med vores naturlige evne til at være tilstede i nuet, evnen til at komme ind bag alle tankerne, hvile i stilheden. 
 
Vi kender alle øjeblikke af denne tilstand af væren. Måske har du oplevet den, når du har vandret i naturen eller mens du lyttede til et stykke smuk musik eller mens du selv udfoldede dig kreativt. Det er tidløse øjeblikke hvor alt føles helt. Øjeblikke hvor vi er helt tilstede i det, der er.
 
”Hvis du tænker at fred og lykke er et andet sted og du løber efter dem vil du aldrig ankomme der. Det er kun når vi indser at fred og lykke er  tilgængelige her i dette øjeblik at du vil være i stand til at slappe af.” (Thich Nhat Hanh)
 
Mindfulness meditation giver bl.a. mulighed for 

 

At nervesystemet kommer i balance. 

At hjerterytmen bliver roligere

At mængden af Stresshormoner i kroppen falder 

At sanserne åbner sig for nuet

At opmærksomhed og nærvær øges mærkbart

At gamle uhensigtsmæssige tankestrukturer og mønstre kan opløses

At komme ind i stilhed og indre ro